ZAMEK KRLEWSKI W WARSZAWIE
Plac Zamkowy 4, 00-277 Warszawa
tel. (0-22) 657-22-71, 657-23-16
Jest wrd zabytkw polskich obiektem jedynym w swoim rodzaju - ogromn
rekonstrukcj historycznej budowli istniejcej w tym miejscu wilanej skarpy
do roku 1944, kiedy to, po upadku Powstania Warszawskiego, wysadzono j
na rozkaz Hitlera wykorzystujc tysice otworw wywierconych w murach jeszcze
w 1940 r. Wyposaenie wntrz - meble, obrazy, rzeby, zegary, wieczniki,
boazerie, drzwi, a nawet fragmenty odkutych ze cian freskw, ocalili pracownicy
Zamku i Muzeum Narodowego. Bezprecedensowa akcja ratownicza, rozpoczta
we wrzeniu 1939 roku w zbombardowanej i czciowo tylko zniszczonej budowli,
przerodzia si po wkroczeniu Niemcw w akcj "wykradania" ze skazanego
na zagad Zamku wszystkiego, co suy mogo jego pniejszej rekonstrukcji.
Ocalone dziea sztuki z wyposaenia wntrz oraz tysice fragmentw kamieniarki
okiennej, rzeb elewacyjnych, kominkw, z najwikszym pietyzmem wmontowane
zostao w odbudowane mury Zamku w latach 1971-1984.
W bry Zamku, w zasadniczym zrbie - wczesnobarokow, wtopione s wczeniejsze,
gotyckie budowle - Wiea Wielka i Dwr Wielki wzniesione przez ksita
mazowieckich na ich wasn siedzib i miejsce obradowania sejmu.
Tu zmarli w sile wieku ostatni przedstawiciele mazowieckich Piastw
- Stanisaw i Janusz III. O ich otrucie oskarana bya przez szlacht woska
ona Zygmunta III, Bona Sforza. Ksistwo Mazowieckie, dotychczas lenno
Korony, gdy zabrako piastowskich dziedzicw, przyczone zostao do Polski.
Pierwszy okres rozbudowy Zamku przypada na lata po Unii Lubelskiej
zawartej w roku 1569, czcej cilej w jeden organizm pastwowy Litw
i Polsk. Zamek sta si wwczas rezydencj monarsz i siedzib Sejmu Rzeczypospolitej.
W latach 1569-1572 woscy budowniczowie, Bernardo Morando i Giovanni Battista
Quadro przebudowali gotycki Dwr Wielki dodajc reprezentacyjne izby
- Poselsk i Senatorsk, oraz wznieli now budowl przeznaczon
na wygodne mieszkanie krlewskie.
Przeniesienie rezydencji krlewskiej z Krakowa do Warszawy zaowocowao
wielk przebudow Zamku przypadajc na lata 1600-1619, kiedy to z rozkazu
Zygmunta III, pierwszego krla z dynastii Wazw, woscy architekci : Giovanni
Trevano, Giacomo Rotondo i Matteo Castelli wznieli picioskrzydowy
gmach z wielkim dziedzicem porodku. Za panowania Wadysawa IV, ozdobiono
portalami bramy i elewacj wiey zwanej Wadysawowsk. Wwczas te powsta
Pokj Marmurowy z galeri portretw poprzednikw Wadysawa IV na tronie
krlewskim. Wspaniae wyposaenie Zamku : malowane stropy, marmurowe kominki
, posadzki i obramienia okien i portale, kunsztowne meble i warte krocie
tkaniny przydaway splendoru monarszej rezydencji.
O Zamek, zniszczony i ograbiony w czasie Potopu , zadbali kolejni monarchowie -
Micha Korybut Winiowiecki i Jan III przeprowadzajc niezbdne, zgodne
z gustem epoki, zmiany w dekoracji wntrz. Powaniejszych przebudw dokonano
za Augusta II Mocnego z saskiej dynastii Wettinw. Sala Senatorska uzyskaa
wwczas wystrj analogiczny do tego, jaki moemy podziwia w odbudowanym
Zamku.
Za Augusta III powsta projekt przebudowy autorstwa Gaetano Chiaveriego,
woskiego architekta, pozostajcego wczeniej w subie cara Piotra Wielkiego.
Wazowski Zamek okaza si zbyt ciasny dla tumnych
uroczystoci i fet charakterystycznych dla dworskiej obyczajowoci pnego
baroku. Projekty przeksztacenia wntrz zrealizowano tylko czciowo, brya
budynku zyskaa jednak nowe, malownicze skrzydo od strony Wisy, z pikn
pnobarokow elewacj z wybrzuszonym porodku ryzalitem mieszczcym Sal
Balow.
Czas najszerzej zakrojonych przebudw i najambitniejszych planw nastpi
za panowania krla, Stanisawa Augusta Poniatowskiego, mionika architektury
i architekta - amatora. Mody monarcha, koneser sztuki i bywalec paryskich
salonw, wkrtce po wstpieniu na tron w 1764 roku, kaza sporzdzi projekty
przebudowy Zamku architektowi Jakubowi Fontanie, by rok pniej zleci takie
samo zadanie sprowadzonemu na krtko do Polski wybitnemu francuskiemu architektowi,
Victorowi Louis. Powsta wwczas zesp projektw wntrz w duchu wczesnego
klasycyzmu. Towarzyszyy mu liczne projekty przedmiotw przeznaczonych
do wyposaenia owych wntrz - mebli, wiecznikw, zegarw, ram do obrazw,
autorstwa jego wsppracownika - Jean Louis Prieura. Cho kosztownych prac
budowlanych nie przeprowadzono i dzieo Louisa pozostao tylko na papierze,
to jednak cz dekoracji przeznaczonych do dwch wntrz apartamentu krlewskiego
zrealizowano w wietnych paryskich pracowniach. W ten sposb znalazy si
w Zamku i szczliwie zachoway do dzi wieczniki w formie antycznych
trjnogw ze zoconego brzu sygnowane przez Philippe?a Caffieriego, czy
kandelabry z figurami siedzcych orw, dzieo Prieura. Zamwione w Paryu
meble, brzy, listwy boazeryjne i ozdobne drzwi, przeznaczone do wntrz
Louisowskich, przybyy do Warszawy dopiero w latach 70-tych i zostay
zastosowane we wntrzach przebudowanych wedug zupenie innej koncepcji,
autorstwa nastpcy Fontany - Dominika Merliniego, a pniej take
wsppracujcego z nim Jana Christiana Kamsetzera, przy trudnym do przecenieniu
wspudziale samego Stanisawa Augusta.
W latach 1772-77 przebudowano i umeblowano apartament krlewski mieszczcy
si na paradnym, pierwszym pitrze. Wchodzono do apartamentu przez Sal
Canaletta. Nazwa pochodzi od przydomku Bernarda Belotta, zwanego Canaletto,
znakomitego weducisty, czyli malarza widokw miejskich. Belotto,
po wyjedzie z Wenecji pracowa na dworze saskim, gdzie stworzy pikne
widoki rokokowego Drezna. W drodze do Rosji zatrzyma si w Warszawie i,
czy to zachwycony miastem, czy to ujty serdecznym przyjciem, pozosta
tu na lat kilkanacie, a do mierci.
ciany Przedpokoju Canaletta, wypeniaj 23 obrazy przedstawiajce widoki najpikniejszych miejsc stanisawowskiej Warszawy- placw, kociow
i paacw, tworzc portret rozwijajcej si szybko stolicy. Dwa obrazy
wyrniaj si z tego znakomitego i spjnego zespou. Jeden to wspaniaa,
rozlega panorama Warszawy z praskiego brzegu Wisy. W rogu obrazu Canaletto
sportretowa siebie pochylonego nad sztalug i Krla Jegomoci
w asystencji dworzan, siedzcego na krzele i rozprawiajcego z malarzem,
zapewne o sztuce.Drugi obraz jest widokiem pola elekcyjnego na Woli w trakcie
elekcji 1764 r. Wok koa rycerskiego i szopy senatorskiej przedstawiono
tumnie zgromadzon szlacht wszystkich wojewdztw Rzeczpospolitej, zagraniczne
poselstwa, a take postaci z posplstwa, dodajce malowniczoci kompozycji.
Na pierwszym planie, w ujciu portretowym ukazano zaufanych przyszego
krla - dostojnikw kocielnych i urzdnikw pastwowych, osoby z rodziny
Stanisawa Augusta, a take artystw - samego Canaletta i architekta Jana
Christiana Kamsetzera. Obraz ten, noszcy charakter propagandowo-polityczny
mia przekonywa gocia wkraczajcego do przedpokoju krlewskiego apartamentu
o niepodwaalnych prawach Stanisawa Augusta do tronu i legalnoci
jego elekcji. Tych wanie praw odmawiao Poniatowskiemu wielu ze wspczesnych
pamitajcych zbrojne poparcie carycy Katarzyny dla dawnego
faworyta. Wielu te wypominao krlowi nie do arystokratyczne pochodzenie,
wszak nim zosta krlem, piastowa niewiele znaczcy urzd stolnika litewskiego.
Do Sali Canaletta przylega Kaplica Maa, bdca krlewsk kaplic domow,
miejscem codziennej prywatnej modlitwy sucym take do ceremonii o charakterze
publicznym - tu wanie w Wielki Czwartek krl dokonywa obrzdku obmycia
ng starcom, obrzdku symbolizujcego pokor. Kaplica zaprojektowana zostaa
w latach 1776-1777 przez Dominika Merliniego. Jej prezbiterium przekrywa
biaa kopua, wsparta na zielonkawych, stiukowych kolumnach i zdobiona
zoconymi rozetami. W nawie Kaplicy wystawiono insygnia Stanisawa Augusta
: miecz sporzdzony na koronacj modego monarchy, o rkojeci zakoczonej
orl gow ze zota dekorowanego emali, acuch Orderu Ora Biaego i
pikne, delikatne bero z akwamarynu oprawnego w zoto.
Z Sali Canaletta wstpowano do Dawnej Sali Audiencjonalnej,
take dziea Dominika Merliniego. Wntrze wybite malinowym jedwabiem zdobione
biao zot boazeri, funkcjonowao jako paradna sala tronowa. Dekoracyjne
malowida, pdzla Marcella Bacciarellego odpowiadaj tematyk przeznaczeniu
wntrza. Na owalnym plafonie (malowidle na suficie), artysta ukaza "Rozkwit
Sztuk, Nauk , Rolnictwa i Handlu pod panowaniem Stanisawa Augusta". Do
owego rozkwitu niezbdne s cnoty, ktre posiada winien krl - sportretowano
je na owalnych supraportach (malowidach umieszczanych nad drzwiami). Owe
cnoty to Sia, Rozsdek, Wiara i Sprawiedliwo, uosobione przez alegoryczne postaci.
Odczytanie i zrozumienie symbolicznych malowide, tak trudne dla nas, nie
stanowio problemu dla wyksztaconych osiemnastowiecznych mieszczan
i szlachcicw, ktrzy zawioci symboli i emblematw zgbiali od dziecistwa.
Najbardziej prywatn czci Apartamentu Krla, miejscem odpoczynku
monarchy, przyjmowania nieoficjalnych goci, codziennych posikw, bankietw
w niewielkim, doborowym gronie, a w kocu skupienia i pracy, byo
sze pokojw : Sypialnia, Przedpokj Garderoby, Garderoba, Gabinet, Pokj
ty i Pokj Zielony.
Na szczegln uwag zasuguje Pokj Sypialny, projektu Jakuba Fontany,
ukoczony w 1775 r. Wyoony pikn, cisow boazeri z motywem zoconych
lici lauru, mieci ustawione w niszy rekonstruowane krlewskie oe z
baldachimem. Wntrze zdobi dwa kominki z biaego marmuru i obrazy Bacciarellego
: "Rebeka i Eleazar" oraz "Estera i Ahasverus" .
Gabinet i Garderoba uzyskay wystrj odtworzony na podstawie zachowanych,
lecz nigdy nie zrealizowanych projektw z 1792 roku : wypeniaj go obrazy
w ramach zaprojektowanych specjalnie do prywatnej galerii Stanisawa Augusta, zgodnie z osiemnastowieczn mod
szczelnie pokrywajce ciany, tworzce rodzaj "tapety".
Znale wrd nich mona szkice olejne wykonane przez Bacciarellego m.
in. szkic do plafonu do Sali Wielkiej.
W Pokoju Zielonym zbiera krl czonkw rady krlewskiej na nieoficjalne,
prywatne rozmowy, za w Pokoju tym, sucym jako jadalnia, odbyway si synne obiady czwartkowe, na ktre monarcha zaprasza starannie dobran
kompani literatw, historykw i artystw, by w ich gronie, przy znakomitym
posiku podawanym pod nadzorem krlewskiego kuchmistrza Pawa Tremo, uprawia
zabawy umysowe - "przyjemne i poyteczne".
Apartament Wielki rozpoczyna si od Wielkiej Antyszmbry (czyli
Przedpokoju), dzi ozdobionej trzema ogromnymi obrazami mistrzw francuskich
zamwionymi w Paryu przez Stanisawa Augusta w 1767 r. jako zacztek zbioru
malarstwa europejskiego. S to sceny z historii staroytnej w sposb
alegoryczny opowiadajcy o cnotach niezbdnych dobremu wadcy. Temat cnt
krlewskich by fascynujcy dla modego krla i przewija si bezustannie
w dekoracjach wntrz zamkowych.
Sala Rady zrekonstruowana zostaa na podstawie projektw z 1784 r.
Bya ona sal posiedze Rady Nieustajcej, pierwszego rzdu w historii Polski, zoonego z 18 senatorw i tylu
posw. W Sali tej stoi pod baldachimem oryginalny tron Stanisawa Augusta, na cianach wisz portrety znanych osobistoci politycznych okresu Sejmu Czteroletniego,
obradujcego w latach 1788-1792 nad popraw ustroju upadajcej, niewydolnej
politycznie i militarnie Rzeczypospolitej Obojga Narodw, Sejmu, ktry
wsawi si uchwaleniem Konstytucji 3 Maja.
Pokj Marmurowy peni rol drugiej antyszambry w czasie paradnych,
oficjalnych audiencji (pierwsz, niszej rangi bya Antyszambra Wielka).
Wntrze to powstao jeszcze w czasach Wadysawa IV i wyoono je
kolorowymi marmurami. Pokj sta si rodzajem mauzoleum krlw polskich
dziki portretom monarchw, poprzednikw Wadysawa IV na tronie. Za Stanisawa Augusta przystpiono do gruntownej renowacji wntrza
przydajc mu nowych akcentw ideowych i dekoracyjnych - Bacciarelli namalowa
nowy poczet krlw polskich, obejmujcy take nastpcw Wadysawa IV.
Nad kominkiem wprawiono wielki portret Stanisawa Augusta w stroju koronacyjnym
wywyszajc panujcego monarch nad sportretowanych w znacznie
skromniejszych formatach poprzednikw. Na przeciwlegej cianie, nad gzymsem
osadzono grup dwch rzeb z biaego marmuru przedstawiajc Sprawiedliwo
i Pokj podtrzymujce tarcz z herbami Rzeczypospolitej i Krla. Twrcw
dekoracji Pokoju - architekta Fontan, malarza Bacciarellego i rzebiarza
Le Bruna uhonorowa Stanisaw August marmurow tablic, na ktrej wykuto
ich nazwiska "na wieczn rzeczy pamitk".
Sala Rycerska jest w sferze ideowej dzieem samego krla. To on wymyli
jej program, akceptowa take wszystkie etapy projektowania architektonicznego.
Powstaa jako rodzaj panteonu dawnych bohaterw narodowych, ktrych portrety
malowane, pdzla Bacciarellego wprawione zostay w stref gzymsu koronujcego
sal, za odlewane, dziea Andrzeja Le Bruna , w formie gw bd popiersi,
stany na postumentach. Wielkie ptna Bacciarellego ukazuj najwaniejsze,
zdaniem Stanisawa Augusta, momenty w historii Rzeczypospolitej. Znalazy
si tam wic wydarzenia polityczne :hod pruski, unia Polski z Litw,
zwycistwo pod Wiedniem, ale take kulturalne jak nadanie praw Akademii
Krakowskiej przez Wadysawa Jagie. Na osi sali ustawiono dwa wielkie
posgi, duta Le Bruna i Monaldiego: dmc w trb Saw i Chronosa dwigajcego
glob ziemski. W kuli ozdobionej gwiazdami mieci si mechanizm zegarowy
zwany rotacyjnym, poruszajcy obrcz opasujc kul z wygrawerowanymi rzymskimi
cyframi godzin. Wskazwk stanowi koniec kosy dzieronej przez Chronosa.
Do dekoracji Sali Tronowej, stanowicej dzieo zespou artystw krlewskich,
z ktrych najwaniejsi to Merlini, Kamsetzer i Jan Bogumi Plersch,
wykorzystano piknie rzebione listwy boazeryjne sporzdzone niegdy w
Paryu do niezrealizowanych wntrz projektu Victora Louisa. Zocone listwy
z motywami kwiatw i lici, plecionek i arabeskowych wici, pomnoone przez
odbicia w szeciu wielkich lustrach wprawionych w boazeri, tron
krlewski z baldachimem i zapleckiem dekorowanym haftowanymi srebrem orami,
jarzce si yrandole, pikne wieczniki przycienne i kandelabry ze zoconego
brzu stwarzaj wraenie przepychu i wspaniaoci, tworzc godn opraw
dla oficjalnych audiencji udzielanych w tym pomieszczeniu przez monarch.
Wiele fragmentw wntrza ocalao, cz innych, jak przycienne wieczniki,
zachoway si w niewystarczajcej iloci i wymagay replikacji, natomiast
aplikowane srebrne ory z zaplecka tronu s w caoci rekonstruowane. Oryginalne
zerwane zostay przez niemieckich oficerw w padzierniku 1939 i rozkradzione
jako swoista "pamitka" z pokonanego miasta. Prby odtworzenia techniki
haftu na podstawie opisw i niewyranych zdj z okresu midzywojennego,
nie przynosiy zadawalajcych rezultatw i dopiero odnalezienie jednego
ora w roku 1991 pozwolio na drobiazgow i wiern rekonstrukcj proporcji,
rysunku i dawno ju zarzuconej techniki haftu i aplikacji.
Do Sali Tronowej przylega Pokj Towarzyski - niewielki, lecz bdcy
arcydzieem dekoracji. Zaprojektowa go jeszcze najstarszy krlewski architekt
- Jakub Fontana, lecz malowida stanowice o jego niezwykoci s dzieem
Jana Bogumia Plerscha z lat 1783-86. Na cianach pokrytych patkami zota
namalowa on delikatn siatk arabesek z cienkiej wici akantowej, figur
ludzkich, medalionw portretowych i scen alegorycznych, kompozycji z militariw-
hemw, tarcz, chorgwi, heraldycznych lww i jednorocw. Najwaniejszym
jednak elementem w tym wntrzu s portrety wspczesnych Stanisawowi Augustowi
monarchw europejskich, wrd ktrych portret carycy Katarzyny II, podwojony
przez odbicie w lustrze naprzeciw ktrego go umieszczono, robi wraenie
najsilniej wyeksponowanego.
Wspaniaej dekoracji dopenia pikna posadzka z 13 gatunkw rnobarwnego
drewna i stolik z porcelanowym blatem ze synnej manufaktury w Sevres z
malowanymi scenami z podry Telemaka poszukujcego swego powracajcego
spod Troi ojca, Odyseusza.
Najwspanialsz sal Zamku Warszawskiego jest zaprojektowana przez
Merliniego i Kamsetzera Sala zwana Wielk. Jej ciany oplataj 32 kolumny
ze zotawo-tego stiuku imitujcego marmur, sufit pokrywa ogromne malowido
przedstawiajce "Rozwikanie Chaosu". Plafon ten, bdcy rekonstrukcj
dziea Bacciarellego, ukazuje, najwyszego z antycznych bogw, Jowisza,
wprowadzajcego ad w pierwotny, bezksztatny chaos wypeniajcy
wszechwiat. Za pomoc alegorycznych figur i jasnej dla wspczesnych symboliki, artysta mwi tu o porzdkujcej roli krla, nadawcy praw i sternika pastwowej
nawy, ktrego twrcza dziaalno czyni poddanych szczliwymi i bezpiecznymi
wrd grocego zewszd zamtu. W czasach niepokoju i narastajcego zagroenia
pastwa wybranie przez Stanisawa Augusta takiego wanie tematu
odczyta mona jako prb wskazania drogi swym poddanym, pouczenia
ich i skupienia wok osoby krla jako jedynej nadziei na spokojn i dostatni
przyszo. Po obu stronach paradnych drzwi do Sali stoj dwa
posgi z biaego marmuru - Apolla, opiekuna sztuk i nauk, ktrego twarz
jest portretem Stanisawa Augusta i Minerwy, bogini wojny, o rysach carycy
Katarzyny II, na ktrej pomoc i przyja liczy krl a do swego i Ojczyzny
tragicznego koca.
W Sali stano na marmurowych postumentach sze wielkich kandelabrw
w ksztacie trjnogw ze zoconego brzu, midzy oknami i przy ogromnych
zwierciadach zawisy wieczniki cienne z figurami kariatyd. Urod tej
zoto - biaej sali, umieszczonej w ryzalicie od strony Wisy, podnosi
jeszcze pikny widok na rzek i malowniczy brzeg praski.
Zamek bdcy rezydencj monarsz peni take funkcj siedziby Sejmu
Rzeczypospolitej. Dwie sale sejmowe, Poselska i Senatorska, utraciy charakter izb parlamentarnych po powstaniu listopadowym i zostay podzielone
na mniejsze pomieszczenia o innej zupenie funkcji. Sale sejmowe w ich
pierwotnym charakterze zrekonstruowano na podstawie zachowanych przekazw
ikonograficznych. Sala Senatorska, jedna z najokazalszych sal zamkowych,
dwukondygnacyjna, owietlona rzdem wielkich okien w zamknitych ukami
niszach i mniejszymi, umieszczonymi powyej, otrzymaa dekoracj w postaci
malowanych herbw ziem Rzeczypospolitej, oraz wielkiej mapy ukazujcej
rozlege, cho ju okrojone terytorium chylcego si ku upadkowi pastwa.
Oryginalny fotel tronowy stoi pod ozdobionym naszywanymi galonami
baldachimem, na tle rwnie bogato galonowanego zaplecka. Fotele dla senatorw
umieszczono zgodnie z wymogami ceremoniau obrad Sejmu Rzeczypospolitej.
W sali tej uchwalono Konstytucj 3 Maja, ostatni prb generalnej reformy
ustroju i wzmocnienia szlacheckiego pastwa osaczonego przez silne, absolutystyczne
i scentralizowane monarchie ocienne. Znane rysunki Jana Pawa Norblina
ukazuj dramatyczn chwil zaprzysienia Konstytucji przez krla wrd
wiwatujcego tumu posw i senatorw, oklaskiwanego entuzjastycznie przez
damy stojce na biegncej wzdu Sali galerii dla publicznoci.
Parter skrzyda pnocnego tradycyjnie mieci stancje, czyli mieszkania,
dworzan. Zachowano podzia na stancj od strony Wisy i stancj od Dziedzica
Wielkiego. Aranacja tych pokojw jest efektem prby rekonstrukcji opartej
na nielicznych tylko rdach, gdy w wieku XIX tym ulegy one przebudowie
na niezliczone pomieszczenia biurowe, tracc swj pierwotny charakter i
dekoracj. Obecnie wypeniaj je gromadzone pieczoowicie meble, obrazy,
srebra, tkaniny i ceramika z XVI i XVII wieku.
Najokazalsz sal przyziemia jest Dawna Sala Poselska, ze sklepieniem
malowanym w herby ziem Rzeczypospolitej, wspartym na dwch potnych filarach,
z dbowymi awami dla 190 posw i krzesem dla marszaka przewodniczcego
obradom.
Oprcz zrekonstruowanych sal pierwszego i drugiego pitra, w Zamku mona
obejrze take kilka innych ekspozycji. W piwnicach pokazano eksponaty
pochodzce z wykopalisk archeologicznych prowadzonych na terenie Zamku
i Starego Miasta - przedmioty uytku codziennego nalece do przedstawicieli
wszystkich warstw spoecznych. Wyeksponowano tam obok fragmentw ceramiki
z krlewskiej zastawy, gliniane miski z ktrych jadao posplstwo, obok
rajtarskiego buta, misternie wycinany bucik dziecinny, naczynia apteczne
i naczynia do gorzaki... relikty wiata, ktry odszed...
Na drugim pitrze, w Pokojach Krlewiczowskich, zamieszkaych niegdy
przez synw Zygmunta III i Jana III, eksponowane s obrazy historyczne
Jana Matejki: Batory pod Pskowem, Rejtan, Uchwalenie Konstytucji
3 Maja i inne.
Na podstawie zdj i przy wsppracy crki pisarza, zrekonstruowano
mieszkanie Stefana eromskiego, mieszkajcego w Zamku w latach 1922-25
i tu zmarego.
Rwnie na drugim pitrze mona oglda Gabinet Prezydenta Ignacego
Mocickiego i Pokoje Wadz Rzeczypospolitej na Uchodstwie, w ktrych eksponuje
si wyposaenie i przedmioty pochodzce z siedziby rzdu w Londynie.
W osobnym wntrzu wystawione s obrazy z daru profesor Karoliny
Lanckoroskiej. Stanowi one cz kolekcji gromadzonej przez blisko dwa
stulecia przez jej przodkw. Pocztek kolekcji stanowi zakup obrazw z dawnej
galerii Stanisawa Augusta dokonany przez Kazimierza Rzewuskiego w 1815
r. Wczono do kolekcji portrety rodzinne zgromadzone w paacu w Rozdole,
pniej - kolekcj malarstwa francuskiego, kolekcj wachlarzy i miniatur,
ktr wniosa do rodzinnych zbiorw Leonia Potocka. Karol Lanckoroski
powikszy zbiory o obrazy szkoy woskiej z XIV -XVI i obiekty sztuki
orientalnej. W czasie I wojny wiatowej kolekcja zostaa zabezpieczona
w wiedeskim paacu Lanckoroskich, gdzie doczekaa wybuchu II wojny, kiedy
to zagarny j wadze niemieckie. Odzyskana po wojnie i umieszczona w
zamku Hohenems w Austrii, ucierpiaa od poaru - spono wwczas ponad
100 obrazw, najcenniejsze jednak uratowano i przewieziono do Anglii i
Szwajcarii. 26 padziernika 1994 Karolina Lanckoroska, ostatnia z rodu,
podarowaa kolekcj Rzeczypospolitej Polskiej. Na Zamek warszawski trafiy
obrazy pochodzce z dawnej kolekcji Stanisawa Augusta, portrety rodzinne
Rzewuskich i Lanckoroskich, meble, archiwalia i pamitki rodzinne. Zbiory
Zamku krakowskiego wzbogaciy si o obrazy szkoy woskiej.
W Zamku warszawskim mona podziwia dwa najwspanialsze dziea kolekcji
- obrazy Rembrandta van Rijn - "Dziewczyna w kapeluszu" i "Uczony przy
pulpicie", pochodzce z galerii Stanisawa Augusta, rwnie figurujcy
w inwentarzach zbioru Stanisawa Augusta obraz Ludolfa Bakhuizena "Burza
morska", obrazy Adriena van Ostade, Davida Teniersa m., Philipsa Wouwermana
i innych uznanych mistrzw szk flamandzkiej, holenderskiej, francuskiej,
a take obrazy malarzy tworzcych w Polsce - Marcella Bacciarellego, Jzefa
Grassiego, Jana Piotra Norblina.
Warszawski Zamek Królewski to jedno z najważniejszych miejsc na mapie polskiego dziedzictwa narodowego. W przeciwieństwie do jego historycznego charakteru, dzisiejszy świat oferuje zupełnie nowe formy rozrywki. Przykładem może być kasyno na Blik, które zdobywa popularność dzięki wygodnej obsłudze i błyskawicznym transakcjom.
Orodek Owiatowy zaproponowa program lekcji muzealnych, dziki ktrym
mona w szczeglny sposb dowiadczy przeszoci przez obcowanie z przedmiotami
zabytkowymi wypeniajcymi wntrza Zamku. Bogactwo moliwych tematw jest
ogromne. Dotycz one rozgrywajcych si niegdy w Zamku wydarze, czsto
dramatycznych, bo dramatyczn przecie bya historia naszego kraju, przywouj
sylwetki wanych postaci historycznych , kreuj obraz ycia w minionych
epokach.
Sposb prowadzenia zaj apeluje do wyobrani modego czowieka, skania
do aktywnego rozumienia przeszoci, uczy wiary, i mona poprzez studiowanie
historii zrozumie wspczesno i, e moe to by pomocne w ksztatowaniu
wasnego ycia. Czyli - jest po prostu ciekawy.
Lekcje muzealne przeznaczone s dla szk podstawowych i gimnazjw z
Warszawy i okolic. Jeeli nie mieszkacie w Warszawie lub w jej pobliu,
moecie by oprowadzeni po Zamku w sposb specjalny. Przygotowano dla was
moliwo zwiedzania tematycznego.
Zamek czynny:
- od wtorku do soboty w godzinach 10.00 - 16.00,
- w niedziele od 11.00 do 16.00 - wstp bezpatny (bilety jednak wydaje kasa).
Zamek nieczynny jest w poniedziaki oraz w wita Wielkiej Nocy - w dniach 14-15 kwietnia 2001 r.
Rezerwacji mona dokonywa w Dziale Rezerwacji - listownie pod adresem Plac Zamkowy 4, 00-277 Warszawa, lub telefonicznie (0-22) 657-22-71 w godz. 9 - 14. Zgoszenia grup niepenosprawnych tel. (0-22) 657-23-16.
Oficjalna strona Zamku Krlewskiego w Warszawie
|